Gemeenschappelijke regelingen
verbonden partij
Voorne-Putten Werkt
Voorne-Putten Werkt
Openbaar belang
Met ingang van 1 januari 2017 is de gemeenschappelijke regeling (GR) Voorne-Putten Werkt tussen de colleges van B&W van de gemeenten Brielle, Hellevoetsluis, Nissewaard en Westvoorne ingegaan. Nissewaard fungeert als centrumgemeente en uitvoerder. De GR Voorne-Putten Werkt is gericht op de uitvoering van de gemeentelijke taken op het gebied van de Wet Sociale Werkvoorziening (WSW) en de Participatiewet.
Nissewaard heeft met Brielle dienstverleningsovereenkomsten voor de WSW en de Participatiewet. Met Hellevoetsluis en Westvoorne alleen voor de WSW. Met het ingaan van de GR 'Voorne-Putten Werkt' is de tot 2017 geldende GR 'Werk, Inkomen en Zorg (WIZ) en de bijbehorende dienstverleningsovereenkomst tussen de gemeente Brielle en Nissewaard opgeheven en is de GR 'De Welplaat' ontbonden.
Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
Voorne-Putten Werkt heeft een statutaire directie, bestaande uit twee directeuren van gemeente Nissewaard. Deze statutaire directeuren zijn in dienst van de gemeente Nissewaard.
Daarnaast is er een algemene vergadering van aandeelhouders, die bestaat uit het college van B&W van gemeente Nissewaard, vertegenwoordigd door wethouder I. Bal.Stemverhouding
Afgesproken prestaties
Voorne-Putten Werkt BV voert de dienstverlening uit op het vlak van WSW en Participatiewet conform de dienstverleningsovereenkomsten. Hierin is een jaarlijkse productprijs overeen gekomen. Voor dit bedrag worden de taken uitgevoerd.
Risico's beleidsmatig
De gehanteerde productprijs bestaat uit de rijksbijdrage plus een aanvullende bijdrage van de deelnemende gemeenten. Bij afwijkingen van de productprijs tot 5% worden de voor- of nadelen toegerekend aan Nissewaard.
Indicatoren 2019
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
Onbekend
Onbekend
Onbekend
Onbekend
Financiën 2019
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage
€ 422.917 (2017)
Eigen vermogen begin en einde jaar
1-1-2018
31-12-2018
€ 1.587.591
€ Onbekend
Vreemd vermogen begin en einde jaar
1-1-2018
31-12-2018
€ 3.327.305
€Onbekend
Financieel resultaat begin en einde jaar
1-1-2018
31-12-2018
€ 237.478
€Onbekend
Marktontwikkelingen
Er is aandacht voor de orderportefeuille en het realiseren van (groeps)detacheringen voor de doelgroep WSW.
verbonden partij
Syntrophos
Syntrophos
Openbaar belang
Op 1 maart 2013 is de gemeenschappelijke regeling Syntrophos van start gegaan. Syntrophos is een samenwerkingsverband van Westvoorne, Brielle en Nissewaard, waarin deze gemeenten gezamenlijk hun werkzaamheden op het gebied van ICT en Geo-informatie hebben ondergebracht. Redenen daarvoor waren het verminderen van kwetsbaarheid, het vergroten van de slagkracht, het beter mee kunnen gaan met nieuwe ontwikkelingen en landelijke eisen, het beheersen van de kosten, het gezamenlijk kunnen doen van noodzakelijke investeringen en het verbeteren van de dienstverlening.
Deze samenwerking biedt in de snelle technologische ontwikkeling van informatievoorziening veel voordelen bij nieuwe ontwikkelingen. Anderzijds kan voor het functioneren van de gemeente ook een risico zitten in het op afstand zetten van noodzakelijke ICT-kennis en infrastructuur.
Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
Er is een algemeen en een dagelijks bestuur. In het algemeen bestuur is elk van de deelnemende gemeenten met één lid vertegenwoordigd. Het lid van de gemeente Nissewaard is voorzitter van zowel het algemeen als het dagelijks bestuur. In de besluitvorming telt de stem van Nissewaard voor vier, die van Brielle en Westvoorne elk voor één. Deze stemverhouding is nog gebaseerd op de start van de regeling toen Spijkenisse (3 stemmen) en Bernisse (1 stem) zelfstandig deelnemer waren. Momenteel is een besluit in voorbereiding om te komen tot een bedrijfsvoeringsorganisatie op grond van de aangepaste regelgeving. In 2019 zal de ontwikkeling rond de ambtelijke samenwerking op Voorne en de mogelijke toetreding van Hellevoetsluis als deelnemer tot de regeling gevolgen hebben voor de gemeenschappelijke regeling en de stemverhouding. Hierover volgt nadere besluitvorming.Stemverhouding
67% (4 van 6 stemmen).Afgesproken prestaties
De prestaties worden vastgelegd in een dienstverleningsovereenkomst met een daaraan gekoppeld service level agreement. Hierin komt tot uitdrukking wat, wanneer en tegen welke kwaliteit Syntrophos levert en tegen welke prijs.
Syntrophos als opdrachtnemer en de deelnemende gemeenten als opdrachtgevers dragen samen zorg voor de realisatie van zes strategische doelstellingen:- het bijdragen aan een betere dienstverlening aan burgers, bedrijven en instellingen;
- het bieden van continuïteit door beperking van organisatorische kwetsbaarheid;
- het verder verhogen van de kwaliteit van de processen;
- het verder verhogen van de vakkundigheid, bekwaamheid en deskundigheid van medewerkers;
- het efficiënt inzetten van de beschikbare capaciteit;
- het realiseren van besparingen door schaalvoordelen.
Naast deze doelstellingen wordt op basis van afzonderlijke overeenkomsten de veiligheid geregeld in overeenstemming met landelijke regelgeving en uitgangspunten.
Risico's beleidsmatig
Syntrophos is een redelijk jonge organisatie en heeft de afgelopen jaren te maken gehad met zowel technisch als organisatorische problemen. Deze zijn in een meerjarenplan aangepakt met als doel in 2018 een volwassen organisatie te zijn. De aanpak is in de laatste fase aangekomen, hierover wordt het bestuur maandelijks geïnformeerd. Aspecten als steeds verder oplopende beveiligingseisen en de voorbereidingen voor de toetreding van Hellevoetsluis als deelnemer in combinatie met extra efficiency maatregelen vragen om extra aandacht en capaciteit tijdens het meerjarenverbeterproces. De vergelijking van de kosten per inwoner afgezet tegen het landelijk gemiddelde geeft aan dat de opgenomen efficiency taakstelling een lastige opgave zal zijn.
Operationele risico’s in de zin van verstoringen van het netwerk met gevaar voor de continuïteit van de bedrijfsvoering van de gemeenten zijn in het aflopen jaar zeer beperkt voorgekomen. In ieder geval binnen de daarvoor gestelde normen.Indicatoren 2019
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
Onbekend
Onbekend
Onbekend
Onbekend
Financiën 2019
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage 2019
€ 7.047.973
Eigen vermogen begin en einde jaar
1-1-2018
31-12-2018
€ 97.273
€ nnb
Vreemd vermogen begin en einde jaar
1-1-2018
31-12-2018
€ 13.362.452
€ nnb
Financieel resultaat begin en einde jaar
1-1-2018
31-12-2018
€ 1.462
€ nnb
Marktontwikkelingen
verbonden partij
Jeugdhulp Rijnmond
Jeugdhulp Rijnmond
Openbaar belang
Binnen de nieuwe Jeugdwet zijn gemeenten deels verplicht om gezamenlijk (specialistische) jeugdhulp in te kopen. Voor de jeugdhulp in Rijnmond is daarom een gemeenschappelijke regeling jeudghulp Rijnmond in het leven geroepen (GR JR). De uitvoering is belegd bij de inkooporganisatie van de gemeente Rotterdam.
Voor de jaarlijkse inleg, die Nissewaard levert, voert de GR JR de volgende taken uit:
- Het uitvoeren van de bovenlokale taken door middel van het contracteren en/ of subsidiëren van aanbieders van jeugdhulp en uitvoerders van maatregelen voor jeugdbescherming en jeugdreclassering. De jeugdhulp omvat de uitvoering van gesloten jeugdhulp, crisiszorg, pleegzorg, residentiële, intramurale zorg en/ of specialistische jeugdhulp. De taken worden uitgevoerd met in acht neming van bovenregionale of landelijke afspraken.
- Het bevorderen van gezamenlijk overleg tussen de gemeenten over de uitvoering van de wettelijke jeugdhulptaken.
Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
De gemeente Nissewaard wordt voor de duur van de zittingsperiode van het College namens het College vertegenwoordigd door een lid en een plaatsvervangend lid in het Algemeen Bestuur (AB) dat uit 15 leden bestaat. Namens de subregio Voorne Putten/Goeree Overflakkee heeft de wethouder Wouter Struijk zitting in het Dagelijks Bestuur (DB).Stemverhouding
Bij het nemen van besluiten wordt te allen tijde gestreefd naar consensus. Indien het op hoofdelijke stemming aankomt, brengen de leden voor de gemeente die zij vertegenwoordigen ieder één stem uit, met uitzondering van de leden die een gemeente vertegenwoordigen waarbij het aantal inwoners van onder de 18 jaar meer is dan 10.000. Zij brengen voor elk volgend 10.000-tal, of gedeelte daarvan, één stem meer uit tot een maximum van dertien stemmen per gemeente. De gemeente Nissewaard heeft 2 stemmen.Afgesproken prestaties
De GR JR zorgt voor een kwalitatief goede en efficiënte uitvoering van bovenlokale taken. Onder voorbehoud van honorering zal de regionale Transformatie Agenda de komende 3 jaar worden voortgezet. Dit op basis van een aanvraag bij het Transformatiefonds van het ministerie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport. De actielijnen zijn:
1. Het lokale netwerk als spil van de transformatie;
2. Specialistische jeugdhulp: vraaggericht, integraal, verbindend en in samenhang;
3. Veiligheid vraagt om samenwerking;
4. Leren van elkaar: lerende professionals en lerende netwerken.Doel van de GR JR is het tot stand brengen van een vraaggericht aanbod aan specialistische jeugdhulp. Dat betekent dat de ondersteuning licht is waar dat kan en zwaarder, als dat nodig is.
In 2015 is de inleg van middelen in de GR JR per gemeente gebaseerd op het aantal jeugdigen in plaats van daadwerkelijke zorggebruik. De komende jaren groeit de GR JR toe naar een andere verdeelsleutel, waarbij zorggebruik wel leidend is. Dit betekent dat een eventuele over- of onderschrijding van het voor Nissewaard beschikbare budget in 2019 wordt verrekend via de vlaktaks.
Risico's beleidsmatig
De GR JR regelt alleen de inkoop van specialistische jeugdhulp. De gemeenschappelijke regeling heeft geen bezittingen, waardoor er geen balans is. Het financiële risico voor deelname aan de regeling is voor regiogemeenten niet aanwezig.
De invoering van resultaatbekostiging per 2018 leidt tot een nieuwe werkwijze: de toegang (Jot's, huisartsen en Gecertificeerde Instellingen) bepaalt wat er geleverd wordt en de gecontracteerde aanbieders zijn hoofdaannemer voor integrale, specialistische jeugdhulp. Deze nieuwe werkwijze heeft grote impact op de uitvoering en consequenties voor de informatievoorziening. Ook in 2019 zullen er beheersmaatregelen nodig zijn, om de nieuwe werkwijze goed te laten landen.
Veilig Thuis heeft ondanks de extra personele inzet nog steeds een achterstand in het afhandelen van meldingen. Er wordt hard gewerkt aan het inlopen van de werkvoorraad, maar de verwachting is dat die met de landelijke invoering van de wettelijke radarfunctie per 2019 verder onder druk zal komen te staan. Het is niet uit te sluiten dat er binnen de GR JR opnieuw gevraagd zal worden om extra (structurele) middelen om de nieuwe radarfunctie te borgen. Onder voorbehoud van besluitvorming in de GR JR kunnen ook de nieuwe tarieven van de jeugdbescherming leiden tot een verhoging van hun jaarlijkse subsidieaanvraag.
Samenwerking met 15 gemeenten binnen de GR JR is een uitdaging. De belangen liggen niet altijd op een lijn, maar de behoefte om de transformatie (zorginhoudelijk en financieel) te laten slagen is groot. Dat maakt het noodzakelijk om gezamenlijk compromissen te sluiten. Nissewaard zet steeds in op regionale besluitvorming, die onze lokale ambities ondersteunt.
De voorbereidingen voor invoering van een nieuwe wettelijke definitie voor het woonplaatsbeginsel zijn in volle gang. Er wordt toegewerkt naar inwerkingtreding per 1 januari 2020.
Indicatoren 2019
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
-/- 1,46%
3,07%
-
-
Financiën 2019
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage
€ 17.521.705
Eigen vermogen begin en einde jaar
1-1-2018
31-12-2018
€ 2.249.090
niet bekend
Vreemd vermogen begin en einde jaar
1-1-2018
31-12-2018
€ 36.107.263
niet bekend
Financieel resultaat begin en einde jaar
1-1-2018
31-12-2018
niet bekend
niet bekend
Marktontwikkelingen
De uitvoeringsmonitor van de GR JR blijft in ontwikkeling. Hierin worden gegevens verzameld van aanbieders en gemeenten. Het is de bedoeling om vanaf 2018 ieder kwartaal informatie te leveren over de landelijke prestatie-indicatoren voor wachttijden, doelrealisatie, reden van uitval cliënten en cliënttevredenheid en informatie over tijdige en nabije zorg.
Er is een aanvraag bij het Transformatiefonds van het ministerie van VWS in voorbereiding. Die stelt de GR JR in staat om de komende 3 jaar te investeren in innovatie. Focus van de aanvraag ligt op integrale jeugdhulp, jeugdbescherming en leren van elkaar. Dit onder voorbehoud van toekenning van de aanvraag.
verbonden partij
Stichting CJG Rijnmond
Stichting CJG Rijnmond
Openbaar belang
De gemeenten zijn verantwoordelijk voor de jeugdgezondheidszorg voor jeugdigen binnen het kader van de Wet Publieke Gezondheid (Wpg). Stichting CJG Rijnmond is in de gemeenschappelijke regeling openbare gezondheidszorg Rotterdam Rijnmond (OGZ RR) aangewezen als exclusief uitvoerder van het wettelijke basistakenpakket. Dit in opdracht van de Raad voor het Publiek Belang (hierna RvhPB).
Voor de jaarlijkse subsidie, die Nissewaard levert, voert CJG Rijnmond de volgende maatschappelijke opdracht uit:
• Het verrichten en coördineren van jeugdgezondheidszorg, meer in het bijzonder opvoed- en
gezinsondersteuning tussen -9 maanden en 19 jaar;
• Het oprichten en in stand houden van 1 of meer CJG's (indien de opdracht van de betrokken
gemeente zich daartoe uitstrekt);
• Het verrichten van al het geen dat met vorenstaande verband houdt of daartoe dienstig kan
zijn.De omvang van het basistakenpakket wordt steeds voor 4 jaar vastgesteld en geldt voor 2015-2019.
In het kader van de transformatieopdracht in het sociaal domein is tussen het CJG Rijnmond en de betrokken gemeenten een strategische ontwikkelagenda vastgesteld op 5 juli 2018. Deze agenda draagt bij aan het aansluiten van de lokale jeugdgezondheidszorg bij Thuis in de Wijk.Naast dit basistakenpakket voert CJG ook het aanvullend pakket uit. Hierover worden afzonderlijke afspraken gemaakt met de deelnemende gemeenten. Voor Nissewaard is dit maatwerk op het gebied van preventie. Voornamelijk op opvoedondersteuning (b.v. stevig ouderschap) en vroegsignalering als prenataal huisbezoek, moeders informeren moeder etc. De invulling van het aanvullend pakket wordt elk jaar zo nodig aangepast naar de vraagstukken die leven in Nissewaard op basis van de gebiedsopgaven en opdrachten vanuit Thuis in de Wijk en draagt bij aan het IBP beter sociaal domein.
Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
De gemeente Nissewaard wordt voor de duur van de zittingsperiode van het College in de RvhPB vertegenwoordigd door een lid en een plaatsvervangend lid. De Raad bestaat uit 14 leden (exclusief de gemeente Capelle aan den IJssel).Stemverhouding
Bij het nemen van besluiten door de RvhPB brengen de leden voor de gemeente die zij vertegenwoordigen ieder één stem uit. Bij het Basistakenpakket en de begroting is unanimiteit leidend. Bij alle andere onderwerpen wordt bij het staken op stemmen teruggevallen op inwonersaantallen.Afgesproken prestaties
Bereikbaarheid van kinderen in Nissewaard van 95%;
Bereikbaarheid van bureaudienst van het JOT tussen 85-90%;
Deelname aan netwerkbijeenkomsten en samenwerking met partners binnen Thuis in de Wijk;
Signaalfunctie voor opschaling naar jeugdhulp per JOT-gebied (ernst taxatiemodel).Risico's beleidsmatig
- Samenwerking met 14 gemeenten binnen de RvhPB is een uitdaging. De belangen liggen niet altijd op een lijn, maar de behoefte om de transformatie (zorginhoudelijk en financieel) te laten slagen is groot. Dat maakt het noodzakelijk om gezamenlijk compromissen te sluiten. Nissewaard zet steeds in op regionale besluitvorming, die onze lokale ambities ondersteunt.
- De omvang van subsidies vanuit de deelnemende gemeenten voor maatwerk c.q. preventie is onzeker. Dit als gevolg van kortingen vanuit het Rijk op de jeugdhulp. Bij lagere vaststelling van de subsidie kan het lastig zijn voor CJG Rijnmond om de personele bezetting en kosten in overeenstemming te brengen met de beschikbare middelen.
- Het eigen vermogen staat onder druk en dreigt onvoldoende te worden om grote tegenvallers in de exploitatie op te vangen. Dit hangt samen met hogere loonkosten door landelijke kostenontwikkelingen en grilligheid van overheidsmaatregelen, die verhoging van premies voor sociale lasten of belastingen (bijvoorbeeld BTW) veroorzaken. Hierdoor kunnen tekorten in de exploitatie ontstaan, immers CJG Rijnmond is een organisatie zonder winststreven (OZW).
Indicatoren 2019
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
n.v.t.
21, 3%
n.v.t.
2, 3%
Financiën 2019
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage
€ 2.119.976 (2018)
Subsidieaanvraag 2019 is € 2.319.000
Voor 2019 is dit incl. € 151.700 uitvoering rijksvaccinatieprogramma welke via de gemeentefonds per 1-1-2019 wordt gedecentraliseerd.Eigen vermogen begin en einde jaar
1-1-2018
31-12-2018
€ 1.563.000
nog niet bekend
Vreemd vermogen begin en einde jaar
1-1-2018
31-12-2018
€ 5.773.863
nog niet bekend
Financieel resultaat begin en einde jaar
1-1-2018
31-12-2018
€ 159.254
nog niet bekend
Marktontwikkelingen
In 2018 is eenmalig het indexpercentage van het basistakenpakket opgehoogd naar 1,5%. Desondanks voorziet CJG Rijnmond een begrotingstekort van €600.000. Voor indexering op langere termijn worden daarom nieuwe afspraken gemaakt. Dit in samenhang met een mogelijke herziening van afspraken over het weerstandsvermogen van CJG Rijnmond.
De verwachting is dat het CJG Rijnmond voor komend jaar vasthoudt aan een vergelijkbare ophoging van het indexpercentage voor de plustaken, dan zal Nissewaard in overleg gaan over mogelijke wijziging van het lokale maatwerk. Voor 2018 is dit nog haalbaar binnen de begroting omdat de kosten voor het rijksvaccinatieprogramma nog door het Rijk bekostigd worden. De verwachting is dat vanaf 2019 de kosten van het Rijksvaccinatieprogramma door de gemeenten gedragen moeten worden. De intentie is om zonodig de betreffende plustaken door andere partijen over te laten nemen. Dit binnen het kader van Thuis in de Wijk.
verbonden partij
GGD Rotterdam-Rijnmond
GGD Rotterdam-Rijnmond
Openbaar belang
Gemeenten zijn verplicht om invulling te geven aan de Wet Publieke Gezondheid (Wpg). Hiervoor is een gemeenschappelijke regeling openbare gezondheidszorg Rotterdam Rijnmond (OGZ RR) in het leven geroepen, die wordt uitgevoerd door de GGD Rotterdam Rijnmond (hierna GGD RR).
Als regionale organisatie heeft de GGD RR een basistakenpakket dat bestaat uit:
- Monitoring, signalering, en advisering;
- Uitvoerende taken gezondheidsbescherming;
- Bewaken publieke gezondheid bij incidenten, rampen en crisis;
- Toezicht houden (kinderopvang en Wmo).
De omvang van het basistakenpakket wordt steeds voor 4 jaar vastgesteld en geldt voor 2019-2022.
Naast dit basistakenpakket voert de GGD RR ook plustaken uit. Hierover worden afzonderlijke afspraken gemaakt met de deelnemende gemeenten. Voor Nissewaard zijn dit taken op het gebied van Wmo-toezicht, milieu en hygiëne en veiligheid.Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
De gemeente Nissewaard wordt voor de duur van de zittingsperiode van het College in het Algemeen Bestuur GGD RR vertegenwoordigd door een lid en een plaatsvervangend lid. Het bestuur bestaat uit 15 leden.Stemverhouding
Bij het nemen van besluiten door het Algemeen Bestuur brengen de leden voor de gemeente die zij vertegenwoordigen ieder één stem uit. Dit met uitzondering van de leden, die een gemeente vertegenwoordigen met een inwonertal boven 50.000. Zij brengen voor elk volgend 50.000-tal, of gedeelte daarvan, één stem meer uit tot een maximum van elf stemmen per gemeente. Nissewaard heeft derhalve twee stemmen.Afgesproken prestaties
- De GGD RR voert het jaarplan voor 2019 uit conform afspraak. Er worden 3 tussenrapportages per jaar geleverd. Het budgettair kader voor 2019 bedraagt € 5,23 per inwoner voor het vaste deel van het basistakenpakket;
- Het variabele deel van het basistakenpakket bestaat uit inspecties kinderopvang en kent geen vast bedrag per Inwoner. Dit omdat het afhangt van het aantal locaties en het gewenste aantal inspecties per gemeente. Deze wettelijke basistaak wordt afgerekend op basis van daadwerkelijke aantallen uitgevoerde inspecties. De kosten per inspectie houden gelijke tred met het afgegeven indexpercentage;
- De plustaken maken geen deel uit van de begroting en vallen formeel ook niet onder de gemeenschappelijke regeling. De gemeenten zijn vrij om op basis van huidige afwegingen en beleid nieuwe keuzes in het pluspakket te maken.
Risico's beleidsmatig
- De gemeenschappelijke regeling GGD RR kent geen balans en andere financiële staten om in de begroting op te nemen, aangezien de gemeente Rotterdam eigenaar is van de organisatie. Personeel en eventuele risico’s zijn daarmee voor de rekening van de gemeente Rotterdam;
- De gemeenschappelijke regeling regelt feitelijk alleen de inkoop van producten bij GGD RR. De gemeenschappelijke regeling heeft geen bezittingen. Het financiële risico voor deelname aan de regeling is voor regiogemeenten niet aanwezig.
Indicatoren 2019
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Financiën 2019
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage
€ 442.680
Dit betreft het basispakket.
Eigen vermogen begin en einde jaar
1-1-2018
31-12-2018
GGD Rotterdam Rijnmond kent geen balans en andere financiële staten om in de jaarrekening op te nemen aangezien de gemeente Rotterdam eigenaar is van de organisatie.€ n.v.t.
€ n.v.t.
Vreemd vermogen begin en einde jaar
1-1-2018
31-12-2018
€ n.v.t.
€n.v.t.
Financieel resultaat begin en einde jaar
1-1-2018
31-12-2018
€ n.v.t.
€ n.v.t.
Marktontwikkelingen
- Binnen de gemeenschappelijke regeling GGD-RR wordt het indexpercentage gehanteerd dat jaarlijks wordt afgegeven door de Kring van Gemeentesecretarissen van de regio Rotterdam Rijnmond. Dit bedraagt + 2,6% voor het begrotingsjaar 2019. Dat deze hoger is dan voorgaande jaren komt doordat de index eerder te laag was ingeschat. Het percentage voor 2019 compenseert de hogere kosten voor prijs- en loonstijging in de afgelopen 2 jaar. Er is voor komend jaar geen taakstelling opgelegd.
- Met de komst van de Omgevingswet en de landelijke verkenning van hardere normen of minimumvereisten voor het basispakket wordt opnieuw bezien welke consequenties deze ontwikkelingen hebben voor de begrotingscyclus. Dit wordt de komende tijd uitgewerkt binnen het stimuleringsprogramma van GGD Nederland.
verbonden partij
Recreatieschap Voorne-Putten
Recreatieschap Voorne-Putten
Openbaar belang
Het recreatieschap heeft tot taak in onderlinge samenhang het behartigen van het gemeenschappelijk belang van de deelnemers voor wat betreft de ontsluiting, de ontwikkeling, aanleg en het beheer in het kader van de openluchtrecreatie en het toerisme en waar mogelijk van natuur en landschap in het werkgebied.
Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
Er zijn per 1 januari 2018 vier deelnemers, waaronder de gemeente Nissewaard.
Stemverhouding
40%
Afgesproken prestaties
Beheer, onderhoud, toezicht en handhaving van recreatiegebieden (in Nissewaard gaat het om De Uitwaayer en De Bernisse).
In samenwerking met het recreatieschap wordt aangestuurd op een kwaliteitsimpuls voor het gebied.
Risico's beleidsmatig
Onderzocht wordt hoe de relatie met de uitvoerende partij (Staatsbosbeheer) in de toekomst vorm moet krijgen.
Indicatoren 2019
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
-/- 80%
52%
0
Uitstekend
Financiën 2019
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage
€ 668.413
Eigen vermogen begin en einde jaar
1-1-2018
31-12-2018
€ 3.883.668
€
Vreemd vermogen begin en einde jaar
1-1-2018
31-12-2018
€ 5.494.121
€
Financieel resultaat begin en einde jaar
1-1-2018
31-12-2018
€
€
Marktontwikkelingen
N.v.t.
verbonden partij
Dienst Centraal Milieubeheer Rijnmond
Dienst Centraal Milieubeheer Rijnmond
Openbaar belang
De DCMR milieudienst Rijnmond verzorgt als omgevingsdienst de uitvoering van de
VTH taken op milieugebied voor Nissewaard en de andere gemeenten in het Rijnmondgebied en
Goeree Overflakkee. Tevens voert de dienst deze taken uit voor de Provincie Zuid-Holland.In een werkplan wordt jaarlijks vastgelegd welke taken de DCMR voor Nissewaard uitvoert en welke middelen hier tegenover staan. In drie ambtelijke en twee bestuurlijke voortgangsoverleggen wordt de voortgang van de werkzaamheden lopende het jaar besproken en waar nodig bijgestuurd.
Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
De GR bestaat uit 16 leden (incl. provincie).
Stemverdeling AB:
3 leden provincie Zuid-Holland: ieder 14 stemmen (totaal dus 42)
2 leden gemeente Rotterdam: ieder 21 stemmen (totaal dus 42)
De 14 regio gemeenten (incl. Nissewaard) 1 lid: ieder lid heeft 2 stemmen (totaal dus 28).Stemverhouding
1,8% (2/112)Afgesproken prestaties
Op basis van de te maken afspraken in het werkplan 2019 zal de DCMR het verlenen en actueel houden van vergunningen (Wabo deel milieu), het milieu toezicht en handhaving op de 1.554 milieu relevante bedrijven voor de gemeente Nissewaard verzorgen.
Daarnaast gaat de DCMR de luchtkwaliteit en de geluidshinder in de regio monitoren en is een 24-uurs klachtenlijn beschikbaar.Risico's beleidsmatig
Indicatoren 2019
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
2,1%
31,4%
0
Financiën 2019
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage
€ 976.672
Eigen vermogen begin en einde jaar
1-1-2018
31-12-2018
€ 8.117.000
€ 5.754.000
Vreemd vermogen begin en einde jaar
1-1-2018
31-12-2018
€ 11.838.000
€ 11.100.000
Financieel resultaat begin en einde jaar
1-1-2018
31-12-2018
€
€
Marktontwikkelingen
verbonden partij
Veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond
Veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond
Openbaar belang
Gemeenten zijn op basis van art. 9 van de Wet Veiligheidsregio’s verplicht tot het treffen van gemeenschappelijke regelingen ter uitvoering van de in deze artikelen genoemde taken.
De VVR is een samenwerkingsverband waarin de hulpdiensten (Regionale Brandweer, Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen, Ambulancezorg en de Gemeenschappelijke Meldkamer van politie, brandweer en ambulance) intensief samenwerken en professionele hulp en bescherming bieden tegen mogelijke risico's en bedreigingen.
Bestuurlijk belang
De burgemeester van Nissewaard is lid van het Algemeen en Dagelijks Bestuur van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond. Daarnaast ook plaatsvervangend voorzitter.
stemverhouding:
6,5 % (2/31)Afgesproken prestaties
- Ambulancezorg
A1 Ambulance dient binnen 15 minuten na melding bij de Meldkamer bij de patiënt aanwezig te zijn. Norm = 95% van de ritten binnen 15 minuten ter plaatse;
- Brandweerzorg
Het streven is om in 80% van de alarmeringen aan de normtijd te voldoen. (de normtijd is afhankelijk van het object);
- Meldkamer
90% van de meldingen is binnen 15 seconden aangenomen door een van de disciplines;
80% van de meldingen is binnen 83 (=streefnorm) seconden door de brandweer verwerkt;
70% van de meldingen is binnen 120 (=streefnorm) seconden door de ambulance verwerkt.Risico's beleidsmatig
- Vrijwaring van gemeenten;
- Ontwikkelingen LMO;
- Wegvallen en niet toereikend zijn van subsidie Impuls omgevingsveiligheid;
- Wegvallen en niet toereikend zijn van LEC-gelden;
- Jaarlijkse afspraken met zorgverzekeraars inzake budgetonderhandelingen spreiding en beschikbaarheid ambulance en niet toereikend zijn van budgetten;
- Gevolgen van (veranderde) wet- en regelgeving niet tijdig op kunnen vangen;
- Vertraagd tempo en of onvoldoende aanpassing bijdragen van stakeholders van de VRR t.b.v. kostenontwikkeling;
- Aanbesteding ambulancezorg;
- Invoering Wet normalisering rechtspositie ambtenaren.
Indicatoren 2019
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
37%
12%
0%
€ 7.900.000
Financiën 2019
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage 2019
totaal 2019 Nissewaard
€ 4.527.896 (excl € 269.000 flo lasten)
€ 4.796.896
Eigen vermogen begin en einde jaar
1-1-2018
31-12-2018
€ 9.174.054
€ 9.114.054
Vreemd vermogen begin en einde jaar
1-1-2018
31-12-2018
€ 70.000.000
€ 69.100.000
Financieel resultaat begin en einde jaar
1-1-2018
31-12-2018
€ 2.262.000
€ 0
Marktontwikkelingen
- Verbetering van kwaliteit en efficiency;
- Meer aandacht voor preventie (bijvoorbeeld met het project Brandveilig leven) en zelfredzaamheid burgers;
- Verdergaande samenwerking tussen de gemeente binnen de VRR.
verbonden partij
Streekarchief Voorne-Putten, Rozenburg
Streekarchief Voorne-Putten, Rozenburg
Openbaar belang
De gemeenschappelijke regeling is het resultaat van de wens om het culturele erfgoed, zoals dat door de deelnemers hoofdzakelijk in de vorm van archieven wordt overgebracht, op deskundige wijze centraal te doen beheren. Op grond van art. 12 van de Archiefwet 1995 en de gemeenschappelijke regeling “Streekarchivariaat Voorne-Putten en Rozenburg” is de gemeente verplicht de voor blijvende bewaring in aanmerking komende archieven over te brengen naar een archiefbewaarplaats die voldoet aan de eisen gesteld in de Archiefregeling 2010.
Hoofdtaak van het Streekarchief is het in stand houden, veilig stellen (indien nodig conserveren en restaureren) toegankelijk maken en ter beschikking stellen van de overgebrachte collecties. Daarnaast heeft het Streekarchief als belangrijke taak inspectie uit te oefenen op het beheer van de nog niet overgebrachte deelnemersarchieven.
Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
Per 1 januari 2019 zijn de deelnemers de gemeenten Brielle, Hellevoetsluis, Nissewaard en Westvoorne. Het Waterschap Hollandse Delta is per 1 januari 2018 uit dit samenwerkingsverband getreden.Elke deelnemer aan de regeling is vertegenwoordigd in het algemeen bestuur. Het voorzitterschap berust per 2019 bij de burgemeester van Brielle.
Rond moment van vaststelling van deze begroting 2019 wordt de gemeenschappelijke regeling omgezet van een openbaar lichaam naar een bedrijfsvoeringsorganisatie. Een voorstel daartoe heeft het algemeen bestuur van het streekarchief voorgelegd aan de besturen van de deelnemende gemeenten.
Stemverhouding
Afgesproken prestaties
Ten behoeve van het bestuur is een aantal instrumenten ontwikkeld om meer en beter inzicht te geven in de ontwikkeling van het beleid en het beheersen van de bedrijfsprocessen.
Jaarlijks wordt aan het bestuur de begroting en rekening voorgelegd.
Eenmaal per jaar wordt in principe aan het algemeen bestuur een managementrapportage (marap) voorgelegd met een indeling volgens het werkplan.
Jaarlijks wordt een jaarverslag uitgebracht.
Jaarlijks wordt een voortschrijdend werkplan vastgesteld over een periode van vijf jaar.
Tot slot stelt de streekarchivaris jaarlijks een verslag op van zijn werkzaamheden.Risico's beleidsmatig
Gelet op de kleinschaligheid van de organisatie: langdurige ziekte van één der vaste medewerkers; het wegvallen van een groot deel van de vrijwilligers; uittreding van één der deelnemers.
Indicatoren 2019
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
-/- 84%
94%
0
Uitstekend
Financiën 2019
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage
€ 250.896
Eigen vermogen begin en einde jaar
1-1-2018
31-12-2018
€ 421.668
€ Niet beschikbaar
Vreemd vermogen begin en einde jaar
1-1-2018
31-12-2018
€ 18.253
€ Niet beschikbaar
Financieel resultaat begin en einde jaar
1-1-2018
31-12-2018
€ 4.649
€ 7.200
Marktontwikkelingen
Vanuit het programma Archief2020 en het project Archiefinnovatie Decentrale Overheden (AIDO) van IPO, UvW en VNG wordt een instrumentarium ontwikkeld om de uitdaging van archiefinnovatie aan te gaan. AIDO bracht de ontwikkeling van digitale archiefbewaarplaatsen, e-depots, in beeld in het ‘Onderzoek functionaliteit e-depot decentrale overheden’. Een gezamenlijke aanpak van de overheden is ook nodig om informatie in ketens met elkaar te delen. Er worden gemeenschappelijke standaarden ontwikkeld, zoals het Toepassingsprofiel Metadatering Lokale Overheden (TMLO) die bijdraagt aan de toegankelijkheid van informatie. Er zullen de komende tijd meer instrumenten beschikbaar komen die het ons makkelijker zullen maken onze informatievoorziening beter toegankelijk te maken en te houden.
Het bestuur van de verbonden partij Streekarchief is nadrukkelijk bezig met het toekomstbestendig maken van het Streekarchief. Zo wordt de samenwerkingsvorm omgezet naar de meer slagvaardige Bedrijfsvoeringsorganisatie, is een nieuwe streekarchivaris in 2018 aangesteld en is de -zij het bescheiden- ambtelijke organisatie verder ingevuld. Ontwikkelingen in het vakgebied (zoals verdergaande digitalisering), de kwetsbare bezetting en de situatie van de huidige accommodatie nopen daartoe.
Vanwege uittreding van het Waterschap Hollandse Delta per 1 januari 2018 en de omzetting van de samenwerkingsvorm naar een bedrijfsvoeringsorganisatie is de financiële verdeelsleutel moeten herzien. De bijdrage van de vier overgebleven deelnemers in de exploitatiekosten van het Streekarchief wordt als volgt over de gemeenten verdeeld: Brielle 19,5%, Hellevoetsluis 22,5%, Nissewaard 50%, Westvoorne 8%. Deze verdeling wordt om de vier jaar, en dus voor het eerst in 2022 ten behoeve van de begroting voor het jaar 2023, heroverwegen en opnieuw vastgesteld door het bestuur van het streekarchief.
verbonden partij
Metropoolregio Rotterdam Den Haag
Metropoolregio Rotterdam Den Haag
Openbaar belang
Per 1 januari 2015 is de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) gestart. De metropoolregio
Rotterdam Den Haag behartigt de belangen van een integraal verkeers- en vervoerssysteem
in het gebied middels een ingerichte Vervoersautoriteit. Daarnaast richt de organisatie zich
op de versterking van het economisch vestigingsklimaat in de regio.
De Agenda Economisch Vestigingsklimaat beschrijft de bundeling van krachten binnen het
gebied van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag om de economie binnen het gebied te versterken. Deze activiteit valt binnen het kader van de WGR.
De Strategische Bereikbaarheidsagenda is gericht op de verbetering van het verkeers- en
vervoersysteem binnen de metropoolregio. Zij sluit aan bij de activiteiten binnen de
vervoerregio’s Rotterdam en Haaglanden. De Agenda biedt het inhoudelijke vertrekpunt met
de ambities, die worden meegegeven aan de nieuwe Vervoersautoriteit MRDH voor verdere
uitwerking. De benodigde financiële middelen komen geheel ten laste van de Brede DoelUitkering (BDU).Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
De gemeente Nissewaard wordt vertegenwoordigd in de adviescommissies, bestuurscommissies en het algemeen bestuur . Het algemeen bestuur bestaat uit 172 leden.Stemverhouding
4,3%Afgesproken prestaties
Opstellen en uitvoeren werkplannen Economisch Vestigingsklimaat en uitvoeren agenda
vervoerautoriteit door de MRDH. Leveren van inbreng in de verschillende werkgroepen door
gemeente.Risico's beleidsmatig
Wanneer onvoldoende input wordt geleverd vanuit de gezamenlijke gemeenten op VoornePutten,
kunnen er kansen worden gemist. Onvoldoende samenhang en samenwerking met
het onderwijs en het bedrijfsleven kunnen leiden tot suboptimale resultaten.Indicatoren 2019
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
105,3%
2,0%
1,0%
€ 100.000
Financiën 2019
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage
€ 218.211
Eigen vermogen begin en einde jaar
1-1-2018
31-12-2018
€ 7.425.581
€ 11.423.805
Vreemd vermogen begin en einde jaar
1-1-2018
31-12-2018
€ 1.348.170.234
€ 1.156.489.647
Financieel resultaat begin en einde jaar
1-1-2018
31-12-2018
€
€
Marktontwikkelingen
trategische agenda MRDH 2018 - 2022
In het najaar van 2017 heeft de MRDH input opgehaald voor het opstellen van de strategische agenda 2018 – 2022. De nieuwe strategische agenda wordt in 2018, in samenspraak met de deelnemende gemeenten, nader ingevuld aan de hand van vier transformatiethema’s: Vernieuwing Verbindingen en Logistiek, 2.Vernieuwing Economie, 3.Vernieuwing Energie, en Vernieuwing Stad & Omgeving. Voor de gemeente(n) is het van belang dat de strategische agenda herkenbare aanknopingspunten heeft bij de positie en mogelijke ontwikkelingen van deze gemeente(n). Gestreefd wordt naar versterking van de voor Nissewaard en Voorne-Putten essentiële onderwerpen, zoals de relatie onderwijs – arbeidsmarkt.
Vennootschappen en coöperaties
verbonden partij
Elementen BV Spijkenisse
Elementen BV Spijkenisse
Openbaar belang
In augustus 2011 is de Elementen Spijkenisse BV opgericht ten behoeve van de aankoop en exploitatie van de 105 appartementen in de Rokade. Dit is gedaan om een groot financieel nadeel voor de gemeente af te wendelen.De 105 appartementen zullen in eerste aanleg direct worden verkocht of verhuurd. Het uitgangspunt is dat binnen een periode van 30 jaar alle huurappartementen worden verkocht.
Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
De gemeente Nissewaard bezit alle aandelen in de besloten vennootschap.Stemverhouding
Afgesproken prestaties
Primair verkopen dan wel uitponden van de huurwoningen door middel van verkoop.
Risico's beleidsmatig
Langdurige leegstand van de woningen en stagnatie van de verkopen zijn de grootste risico's.
Ook een nieuwe economische crisis is een risico. dit zou gevolgen kunnen hebben voor de waarde van de appartementen.Indicatoren 2019
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
9,93%
n.v.t.
n.v.t.
Financiën 2019
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage
€ n.v.t.
Eigen vermogen begin en einde jaar
31-12-2016
31-12-2017
€ 1.221.776
€ 2.375.556
Vreemd vermogen begin en einde jaar
31-12-2016
31-12-2017
€ 24.928.680
€ 23.906.630
Financieel resultaat begin en einde jaar
31-12-2016
31-12-2017
€ 111.713
€ 1.153.780
Marktontwikkelingen
In december 2017 heeft er een taxatie plaatsgevonden van de appartementen van de Elementen Spijkenisse B.V. De gemiddelde waarde van de appartementen is op basis van deze taxatie toegenomen. In de eerste helft van 2018 zijn er amper huuropzeggingen geweest van de appartementen. De appartementen die vrijkomen worden eerst te koop aangeboden. Te merken is dat de vraag naar koopappartementen groter is dan aantal jaar geleden.
verbonden partij
Dataland BV
Dataland BV
Openbaar belang
Verkoop aan derden van vastgoed- en geo-informatie op basis van een intergemeentelijke samenwerking.
Bestuurlijk belang
Deelnemende gemeenten leveren jaarlijks vastgoedgegevens bij DataLand aan, maar zijn niet betrokken bij het beleid. Conform de statuten hebben de certificaathouders gezamenlijk zeggenschap over DataLand. Dit betekent dat de besluiten van de certificaathouders gelden voor alle participerende en deelnemende gemeenten. De deelnemende gemeenten kunnen de certificaathouders wel verzoeken deze besluiten toe te lichten. Het bestuur van DataLand opereert namens alle participerende en deelnemende gemeenten.
Stemverhouding
Afgesproken prestaties
Niet van toepassing
Risico's beleidsmatig
Het financieel risico is laag. Er zijn geen jaarlijkse kosten aan deelname verbonden De ontwikkeling van het eigen vermogen van DataLand is neutraal of positief. Het jaarlijkse financiële resultaat vertoont een positieve trend.
Indicatoren 2019
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
Niet bekend
59%
Niet bekend
Niet bekend
Financiën 2019
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage
€ 0
Eigen vermogen begin en einde jaar
1-1-2018
31-12-2018
€ 750.829
Nog niet bekend
Vreemd vermogen begin en einde jaar
1-1-2018
31-12-2018
€ 522.463
Nog niet bekend
Financieel resultaat begin en einde jaar
1-1-2018
31-12-2018
Nog niet bekend
Nog niet bekend
Marktontwikkelingen
verbonden partij
BNG Bank NV
BNG Bank NV
Openbaar belang
Bijdrage leveren aan maatschappelijke voorzieningen tegen zo laag mogelijke kosten.
Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
Stemrecht in de algemene vergadering van aandeelhouders.Stemverhouding
0,04%Afgesproken prestaties
Geen specifieke afgesproken prestaties.
Risico's beleidsmatig
Omdat het een belang in een N.V. betreft zijn de financiële risico’s beperkt tot het ingelegde aandelenkapitaal.
Indicatoren 2019
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
Niet van toepassing
Niet van toepassing
Niet van toepassing
Niet van toepassing
Financiën 2019
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage
€ nihil
Eigen vermogen begin en einde jaar
1-1-2017
31-12-2017
€ 4.486 miljoen
€ 4.953 miljoen
Vreemd vermogen begin en einde jaar
1-1-2017
31-12-2017
€ 149.483 miljoen
€ 135.041 miljoen
Financieel resultaat begin en einde jaar
1-1-2017
31-12-2017
€ 369 miljoen
€ 393 miljoen
Marktontwikkelingen
De financiële markten zijn wisselvallig op het moment. Dit heeft weerslag op de rentestanden en de wetgeving waaraan financiële instellingen moeten voldoen. Door de lage rente is ook het rendement laag.
verbonden partij
Stedin Holding NV
Stedin Holding NV
Openbaar belang
Stedin Holding N.V. heeft de wettelijke taak om energieleveringen te waarborgen.
Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
De aandeelhouders van de structuurvennootschap Stedin Holding N.V. zijn een groot aantal gemeenten in Zuid-Holland, Friesland, Noord-Brabant en Noord-Holland. De gemeente Nissewaard bezit circa 2,14% (106.140 stuks) van de aandelen Stedin. Rotterdam heeft ruim 30% en Dordrecht ongeveer 9% van de aandelen Eneco in bezit.
Stemverhouding
2,14%Afgesproken prestaties
Met Stedin Holding is de gemeente Nissewaard geen specifieke prestaties overeengekomen.
Risico's beleidsmatig
Beleidsmatig zijn er weinig risico's. Op de lange termijn verschuift de energieopwekking voor een groot deel naar particulieren. Ook de piektijden op het net verschuiven door meer opwekking uit natuurlijke bronnen.
Indicatoren 2019
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
24%
50,7%
Niet van toepassing
Niet van toepassing
Financiën 2019
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage
€ nihil
Eigen vermogen begin en einde jaar
1-1-2017
31-12-2017
€ 5.310 mln.
€ 2.583 mln.
Vreemd vermogen begin en einde jaar
1-1-2017
31-12-2017
€ 3.118 mln.
€ 3.968 mln.
Financieel resultaat begin en einde jaar
1-1-2017
31-12-2017
€ 199 mln.
€ 424 mln.
Marktontwikkelingen
Door de opwekking van duurzame energie wordt steeds meer energie duurzaam en door particulieren opgewekt. Dit zorgt voor hogere pieken op het net. Sinds 2018 mogen woningen zonder gasaansluiting worden aangelegd. Deze aansluiting was hiervoor verplicht.
verbonden partij
Eneco Groep NV
Eneco Groep NV
Openbaar belang
Op betrouwbare, veilige en maatschappelijke verantwoorde wijze leveren van energie en daaraan gerelateerde producten aan particuliere en zakelijke klanten.
Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
De aandeelhouders van de structuurvennootschap Eneco Groep N.V. zijn een groot aantal gemeenten in Zuid-Holland, Friesland, Noord-Brabant en Noord-Holland. De gemeente Nissewaard bezit circa 2,14% (106.140 stuks) van de aandelen Eneco. Rotterdam heeft ruim 30% en Dordrecht ongeveer 9% van de aandelen Eneco in bezit.Stemverhouding
2,14%Afgesproken prestaties
Niet van toepassing.
Risico's beleidsmatig
Omdat het een belang in een N.V. betreft zijn de financiële risico’s beperkt tot het ingelegde aandelenkapitaal. Op 31 januari 2017 is een wettelijk verplichte splitsing doorgevoerd binnen Eneco. Eneco Groep N.V. verzorgt alle niet-overheidsgerelateerde activiteiten.
Indicatoren 2019
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
24%
50,7%
Niet van toepassing
Niet van toepassing
Financiën 2019
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage
€ nihil
Eigen vermogen begin en einde jaar
1-1-2017
31-12-2017
€ 2.821 mln.
€ 2.869 mln.
Vreemd vermogen begin en einde jaar
1-1-2017
31-12-2017
€ 1.720 mln
€ 2.787 mln
Financieel resultaat begin en einde jaar
1-1-2017
31-12-2017
€ 192 mln
€ 127 mln
Marktontwikkelingen
Door de ontwikkelingen op het gebied van duurzame energie en het recent gesloten klimaatakkoord zijn de ontwikkelingen in de markt onzeker. Eneco probeert dit risico te mitigeren door middel van schaalvergroting in Nederland en de rest van Europa en door innovatieve productontwikkeling.
verbonden partij
NV Reinis
NV Reinis
Openbaar belang
- Ten algemene nutte werkzaam te zijn op het gebied van de verwijdering van afval binnen met name het grondgebied van de gemeente Nissewaard en de daarop aansluitende regio;
- het reinigen van de openbare ruimte, evenals de buitenruimte bij bedrijven;
- te voorzien in de behoeften aan andere diensten of het verrichten van ondersteunende activiteiten op het gebied van afvalinzameling;
- het verlenen van facilitaire diensten, daaronder uitdrukkelijk begrepen het verlenen van diensten aan derden;
en voorts al wat met het vorenstaande verband houdt of daartoe dienstig is, alles op te nemen in de ruimste zin van het woord
Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
De gemeente Nissewaard wordt vertegenwoordigd als aandeelhouder . Het bestuur bestaat uit 1 lid.Stemverhouding
100%Afgesproken prestaties
De afspraken met N.V. Reinis worden in een dienstverleningsovereenkomst vastgelegd. De huidige overeenkomst loopt eind 2020 af.
Risico's beleidsmatig
De kosten voor afvalverbranding zijn voor een groot deel afhankelijk van de verschuldigde verbrandingsbelasting. Als gevolg van het gesloten klimaatakkoord wordt de verbrandingsbelasting verhoogd. Dit werkt door in de kostprijs van Reinis. Het belang van afvalscheiding en recycling is hiermee nog groter. geworden.
Indicatoren 2019
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
1%
71,1%
Niet van toepassing
Niet van toepassing
Financiën 2019
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage
Niet van toepassing, wel betaling voor diensten.
Eigen vermogen begin en einde jaar
1-1-2017
31-12-2017
€ 6.357.000
€ 6.368.000
Vreemd vermogen begin en einde jaar
1-1-2017
31-12-2017
€ 2.138.000
€ 2.585.000
Financieel resultaat begin en einde jaar
1-1-2017
31-12-2017
€ 595.494
€ 11.274
Marktontwikkelingen
De ontwikkelingen in de markt liggen op het gebied van verregaande afvalscheiding en het herwinnen van grondstoffen uit het opgehaalde afval.
verbonden partij
Gemeenschappelijk bezit Evides
Gemeenschappelijk bezit Evides
Openbaar belang
Op betrouwbare, veilige en maatschappelijke verantwoorde wijze leveren van drink- en industrieel- water en daaraan gerelateerde producten aan particuliere en zakelijke klanten.
Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
De aandeelhouders van de structuurvennootschap Evides Holding N.V. zijn een groot aantal gemeenten in de provincies Zuid-Holland, Noord-Brabant en de provincie en gemeenten in Zeeland. De gemeente Nissewaard bezit circa 4,4 procent van de aandelen Gemeentelijk Bezit Evides (GBE), die op haar beurt 50 procent bezit in de N.V. Evides. De overige 50 procent van N.V. Evides is in handen van de andere fusiepartner N.V. Delta, het moederbedrijf van Delta waterbedrijf B.V.Stemverhouding
2,2%Afgesproken prestaties
Geen specifieke prestaties afgesproken.
Risico's beleidsmatig
De activiteiten van Evides zijn kapitaal- en onderhoudsintensief. Er worden geen voorspellingen gedaan over het resultaat.
Indicatoren 2019
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
193%
43,6%
Niet van toepassing
Niet van toepassing
Financiën 2019
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage
€ nihil
Eigen vermogen begin en einde jaar
1-1-2017
31-12-2017
€ 496,7 mln.
€ 503 mln.
Vreemd vermogen begin en einde jaar
1-1-2017
31-12-2017
€ 654,9 mln.
€ 650,6 mln
Financieel resultaat begin en einde jaar
1-1-2017
31-12-2017
€ 45,4 mln.
€ 47,3 mln.
Marktontwikkelingen
Duurzaamheid en zuivering zijn belangrijke ontwikkelingen in de markt.