Begroting 2019

Weerstandsvermogen en risicobeheer

Risico's

Risico's

Om de risico's van gemeente Nissewaard in kaart te brengen is in samenwerking met de afdelingen een risicoprofiel opgesteld. Uit de inventarisatie zijn vanuit de clusters in totaal 127 risico's in beeld gebracht. In het overzicht worden alleen de vijfentwintig risico's gepresenteerd die de hoogste bijdrage hebben aan de berekening van de benodigde weerstandscapaciteit. Per onderwerp is gewerkt met een kanspercentage. Aan de hand hiervan wordt per risico een indicatie gegeven hoe groot de kans is dat een bepaald risico zich kan voordoen.

TOP 25 van risico's

Risico

Kans
percentage

Maximaal financieel
gevolg

Invloed

Als gevolg van de gewijzigde BBV-regels moeten de strategische gronden rond Groenzone Zuid-Oost worden gewaardeerd als materiële vaste activa. Hierdoor moet de boekwaarde worden afgewaardeerd.

95%

max € 12.500.000

45.22%

Als gevolg van de vervangingsopgave buitenruimte bestaat het risico dat er teveel onderhoud tegelijk verricht moet worden. Hierdoor bestaat de kans op uitputting van de huidige stelpost beheer.

40%

max € 2.500.000

5.77%

Als gevolg van de gewijzigde BBV-regels moeten de strategische gronden rond Kantoren Metro worden gewaardeerd als materiële vaste activa. Hierdoor moet de boekwaarde worden afgewaardeerd.

95%

max € 1.500.000

5.46%

Door een uitspraak van de rechter bestaat de mogelijkheid dat de gemeente geen precariorecht kan heffen over de kabels en leidingen in de grond.

25%

max € 9.900.000

5.00%

Als gevolg van de gewijzigde BBV-regels moeten de strategische gronden rond De Dijk worden gewaardeerd als materiële vaste activa. Hierdoor moet de boekwaarde worden afgewaardeerd.

20%

max € 8.000.000

2.63%

Afhankelijk van de mogelijke invulling in verband met actuele marktvraag zal mogelijk een deel van de grondwaarde van Vlek 10 in De Haven moeten worden afgewaardeerd.

30%

max € 2.550.000

2.02%

Als gevolg van onderlinge concurrentie wordt de geraamde grondopbrengst van de resterende vier torens van de Dijkzone niet (binnen de planning) gehaald.

25%

max € 2.802.500

1.83%

Fraude PGB of ZIN wordt niet of te laat gesignaleerd.

90%

max € 1.000.000

1.78%

De eigen bijdrage in het kader van de Wmo wordt verlaagd tot max. € 17,50 euro per maand (= abonnementstarief). De eigen bijdrage voor collectief vervoer zit hier niet in. Het is nog niet bekend in welke mate we hiervoor gecompenseerd worden. Eveneens is nog niet bekend in welke mate het abonnementstarief een aanzuigende werking zal hebben op het gebruik van de Wmo.

70%

max € 1.000.000

1.61%

Als gevolg van de gewijzigde BBV-regels moeten de strategische gronden rond de Groene Kruisweg worden gewaardeerd als materiële vaste activa. Hierdoor moet de boekwaarde worden afgewaardeerd.

60%

max € 1.500.000

1.58%

De woningmarkt is hersteld, echter kan de grondprijsstijging op lange termijn lager uitvallen dan nu wordt verwacht wanneer de bouwkosten harder stijgen dan de V.O.N.-prijzen of wanneer de woningmarkt een nieuwe dip ingaat.

15%

max € 3.900.000

1.54%

Als gevolg van tegenvallende exploitatie ten opzichte van de begroting bestaat het risico dat de besparingen en taakstelling, met name op het gebied van de rationalisatie, harmonisatie en de invoering van het zaaksysteem, voor Syntrophos als gevolg van synergie wordt niet gehaald. Hierdoor bestaat de kans dat de ICT-lasten voor de gemeente hoger zijn dan begroot.

50%

max € 1.500.000

1.51%

Als gevolg van tegenvallende resultaten bij de deelnemingen in Eneco, Stedin en Evides bestaat de kans dat het gerealiseerde dividend lager is dan begroot, waardoor er een begrotingstekort ontstaat.

50%

max € 1.000.000

1.32%

Gemeenschappelijke Regeling Jeugdhulp Rijnmond (GR JR). De afspraak in de GR JR is dat als er een tekort ontstaat op het totale GR JR budget de deelnemende gemeenten, conform afgesproken verdeelsleutel, extra moeten bijdragen. Het tekort is aan de hand van de huidige cijfers (realisatie 2017) geprognosticeerd.

80%

max € 800.000

1.27%

Als gevolg van reële kostprijsberekening Huishoudelijk hulp bestaat het risico dat de huidige  uurtarieven lager zijn ingeschat.

80%

max € 500.000

1.22%

Als gevolg van een belastingcontrole bestaat de kans dat er een fout in de steekproef wordt ontdekt. Deze fout wordt geëxtrapoleerd, zodat de impact van de fout veel groter kan zijn dan de werkelijke gevonden fout.

50%

max € 1.000.000

0.99%

Als gevolg van de gewijzigde BBV-regels moeten de overige strategische gronden worden gewaardeerd als materiële vaste activa. Hierdoor moet de boekwaarde worden afgewaardeerd.

5%

max € 9.000.000

0.92%

Als gevolg van de verandering van het BUIG-verdeelmodel bestaat de kans dat de gemeente een lagere bijdrage ontvangt bij een ongewijzigde situatie. Hierdoor moeten we reserves aanwenden voor deze uitkeringen.

80%

max € 500.000

0.80%

Als gevolg van een interpretatieverschil tussen de gemeente en de subsidieontvanger bestaat de kans dat de subsidieafspraken niet worden nagekomen zoals de gemeente dat bedoeld heeft. Het gevolg is dat de prestatie aanvullend moet worden ingekocht tegen meerkosten. Verder bestaat de kans dat als gevolg van de mogelijke omzetting van subsidies naar een inkooprelatie de financiële gevolgen verder strekken dat vooraf was voorzien. Hierdoor moeten alternatieve afspraken worden gemaakt.

80%

max € 500.000

0.79%

In de grondexploitatie De Haven is geen rekening gehouden met onvoorziene kosten.

30%

max € 1.000.000

0.79%

Als gevolg van marktomstandigheden wordt de geraamde grondopbrengst van de resterende grote vrije sectorkavels  in Heer en Meester over een langere periode uitgefaseerd of wordt het programma aangepast aan een goedkoper segment.

25%

max € 1.100.000

0.72%

Als gevolg van reëele kostprijsberekening Begeleiding (alle vormen) bestaat het risico dat het huidige tarief te laag is bepaald.

50%

max € 400.000

0.56%

Als gevolg van de gewijzigde BBV-regels moeten de strategische gronden rond Heer en Meester worden gewaardeerd als materiële vaste activa. Hierdoor moet de boekwaarde worden afgewaardeerd.

30%

max € 900.000

0.53%

Bij de bekostiging van de specialistische jeugdhulp (GR JR) wordt enerzijds gewerkt met een 'inleg in de GR JR' aan het begin van het jaar en anderzijds met de vlaktaksmethode. De vlaktaksmethode houdt in dat als de kosten van de specialistische jeugdhulp hoger zijn dan de inleg van dat jaar (T) dat dit dan over de jaren T + 2; T + 3 en T + 4 wordt verrekend. In alle drie de jaren wordt 1/3 deel verrekend. De vlaktaksmethode werkt ook visa versa als minder kosten op de specialistische jeugdhulp worden gerealiseerd dan de inleg. Over de jaren 2015 t/m 2017 heeft Nissewaard voor de specialistische jeugdhulp steeds meer kosten gerealiseerd dan de inleg. Bij dit item hebben we het over de realisatie 2018 van de GR JR en de daaruit evt. voortvloeiende kosten van de vlaktaksmethodiek.

70%

max € 300.000

0.46%

Aanpassing van de huidige verdeelmodellen voor Jeugd, Wmo en Participatie. Reden is dat deze domeinen vanaf 2019 gedeeltelijk overgaan naar de algemene uitkering en, voor het deel dat overgaat naar de algemene uitkering, dan een ander verdeelmodel van toepassing is.

30%

max € 750.000

0.46%


Totaal grote risico's:    € 66.402.500
Overige risico's:    € 31.895.000
Totaal alle risico's:    € 98.297.500

Op basis van de ingevoerde risico's is een risicosimulatie uitgevoerd. De risicosimulatie wordt toegepast omdat het reserveren van het maximale bedrag (€ 98.297.500) ongewenst is. De risico's zullen immers niet allemaal tegelijk en in hun maximale omvang optreden.